ATT MÅ DÅLIGT

Glad måndag på er! Men... Är dagen verkligen så glad och härlig?
Många omkring mig (inklusive mig själv) har haft någon olustig känsla i kroppen de senaste dagarna. Om det beror på det gråa vädret, förkylning, att det är mars månad (vilket är den månaden då flest blir deppiga) eller hormoner vet jag inte. Men desto viktigare tycker jag det är att ta upp ämnet kring just välmående. Jag har mått otroligt dåligt i perioder och något jag märkt är att i princip varenda en som jag pratat med om depression har känt precis likadant som mig men upplevt det på andra olika sätt. Så är det. Vi alla mår dåligt ibland. Jag kom nyss från min terapeut och tänkte att jag ska dela med mig av mina tankar kring det. Om det är någon läsare som känner sig nere så vill jag säga några ord till just dig. 

Ta dina känslor på allvar.
Det du känner är riktigt. Förlöjliga aldrig det du känner! När jag ser tillbaka på sommaren så inser jag att jag var överarbetad, något jag inte ville erkänna för mig där och då. Jag trodde helt enkelt att jag inte mådde tillräckligt dåligt. Jag kunde ofta känna att jag inte hade någon anledning till att vara nedstämd och må så dåligt som jag faktiskt gjorde - för jag hade ju livet som jag så länge drömt om. Men faktum är att man kan vara deppig ändå! Första steget är verkligen att inse och tillåta dig själv att må dåligt, för att sedan kunna göra något åt det.

Gå till vårdcentralen / ungdomsmottagningen
Antingen kan du gå till en ungdomsmottagning och prata med en kurator, det gjorde jag under min tid på gymnasiet. Ett annat alternativ är att gå till vårdcentralen för att träffa en läkare, som sedan kan skriva en remiss till en psykolog eller en terapeut. Jag blir verkligen irriterad över hur svårt och omständigt det är för att kunna prata med någon. Det borde egentligen bara vara ett telefonsamtal bort och inte några remisser hit och dit samt veckor i väntetid! Men du kommer att tacka dig själv efteråt. 

Det jag går på nu kallas för KBT, även kallad kognitiv beteendeterapi. Man går egentligen igenom olika beteenden och reder ut vad de beror på, för att sedan ändra tankesättet i hjärnan som utlöser dem. 

Läs böcker!
Är det så att väntetiden till psykologen är för lång och du känner att du måste få hjälp på något sätt, eller känner du dig inte redo för att gå till en terapeut? Läs böcker om ämnet. Har du problem med social fobi? Är du extremt känslig som person? Har du tvångsbeteenden? Vad det än kan vara, läs böcker om det och du kommer att förstå dig själv bättre och kommer därmed inte vara lika hård mot dig själv.

Försök att älska dig själv
"Carpe diem!" Kanske du tänker i denna stund och skrattar lite ironiskt för dig själv. Men ja, det är så jäkla viktigt. Det var det jag lärde mig idag; allt kommer tillbaka till att älska dig själv. Tänk på den lilla versionen av dig, hur du bara vill krama om den och säga att "allt kommer bli bra, du är stark och jag finns här för dig" (bara av att jag skriver detta då blir jag själv tårögd). Försökt och få bort alla negativa tankar om  dig. UT MED DEM!! De gör ingen nytta. Det enda de gör är att de håller dig tillbaka från det du vill och klarar av, de gör så att du oroar dig i onödan och gör då att du inte känner dig tillräcklig. Du är värd mer än så ❤️
ISA

DU ÄR BÄST!!!

Kristin

Alltså detta är på riktigt så himla viktigt! Hade ett liknande samtal med en annan vän om just detta tidigare idag. You go, Tuva!! 👊🏻❤️

Kristin

Alltså detta är på riktigt så himla viktigt! Hade ett liknande samtal med en annan vän om just detta tidigare idag. You go, Tuva!! 👊🏻❤️

Sofia Frisk

<3 sjukt att jag också var hos min idag, man lär sig så mycket varje gång, både om sig själv om livet och hur man en dag ska bara sådär stabil och lycklig i sig själv!

Ellen Carlsson

Älskar att du skriver om detta ämne! Så viktigt att våga ta upp! You go girl! <3

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress

Veckans like